Kłopoty z wycofaniem lub spóźnieniem lotu zagubieniem lub zniszczeniem bagażu – przywileje podróżującego.

Względem wszystkich przedsiębiorstw transportowych linii tradycyjnych, niskokosztowych i czarterów obowiązują takie same reguły, bez względu na wartość biletu, kategorię podróży i typ rezerwacyjną. Kiedy przelot zostanie anulowany, przewoźnik jest zobowiązany zapewnić pasażerom jedną z trzech opcji do wyboru: oddanie całego kosztu biletu w okresie 7 dni lub zmianę programu lotu. Może to być alternatywny lot w najwcześniejszym możliwym terminie albo podróż w innym czasie dogodnym dla pasażera. Dodatkowo, pasażerom przysługuje zadośćuczynienie w kwocie od 250 euro w razie podróży do 1500 km, przez 400 euro w sytuacji lotów na dystansie 1500-3500 km, aż po 600 euro dla podróży odleglejszych.

samolot

Autor: Andrés Nieto Porras
Źródło: http://www.flickr.com

Niezależnie od powodu odwołania lotu linia lotnicza zobowiązana jest zapewnić podróżnym bezpłatną opiekę w czasie, kiedy podróżujący czekają na lotnisku na alternatywny lot: jedzenie oraz napoje w ilościach właściwych do czasu oczekiwania, zakwaterowanie w pensjonacie i transport pomiędzy lotniskiem a miejscem przebywania. Bezpłatne dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub (zobacz i porównaj) sposobność nadania dwóch e-maili (ważna strona na Powinności firm lotniczych w stosunku do pasażerów w przypadku spóźnienia wylotu, polegają na poinformowaniu o przysługujących im prawach i procedurach w przypadku jeśli lot jest opóźniony o przynajmniej 2 godziny. Pasażerowie mają wówczas możliwość skorzystania z bezpłatnej opieki, tożsamej jak w przypadku anulowania lotu.

Kiedy opóźnienie odlotu wynosi minimum 5 godzin, można zerwać umowę. Wówczas za spóźnienie samolotu odszkodowanie przysługuje w postaci zwrotu całego kosztu biletu, w okresie siedmiu dni oraz za wszelakie etapy niezrealizowanej podróży, ale również za części już odbyte (kontakt). Zwłaszcza jeżeli spóźniony lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek zamiarowi związanemu z pierwotnym programem podróży. Podróżujący ma również prawo do żądania gwarancji powrotu do pierwotnego miejsca odlotu w najwcześniej możliwym czasie. Gdy pasażerowie przybędą do punktu docelowego, 3 godziny lub więcej, po pierwotnlub (przenieś mnie do strony)przewidzianej przez linie lotnicze godzinie przylotu a spóźnienie samolotu jest następstwem pojawienia się siły wyższej, to wówczas za spóźnienie samolotu rekompensata nie należy się.