
W ramach państwowej kontroli władzy działają takie instytucje jak: Najwyższa Izba Kontroli oraz regionalne izby obrachunkowe. Ich działania znacznie różnią się od tych kontroli społecznej: zobowiązani są oni działać wyłącznie w ramach nadanych im uprawnień. Obywatelska kontrola, którą sprawuje społeczeństwo, ma większe możliwości. Mogą aranżować strajki, marsze, wpływać na przedsięwzięcia rządzących. Kontrolą władzy zajmują się też sygnaliści. W odróżnieniu od kontroli społecznej oraz państwowej, znajdują się oni wśród sfery rządzącej. Funkcjonują oni poprzez zgłaszanie nieprawidłowości, które występują w miejscu ich pracy.

Uznawanie, że monitorowanie władzjest wyłącznie w obowiązku stworzonych do tego celu grup jest nieprawidłowe. Z jakiego powodu? Każdy z nas widzi odstępstwa od norm jakimi kierują się rządzący i administracja. Z tego powodu należy na nie reagować, zainteresować się, zapytać o przyczyny, zaproponować rozwiązanie lub poszukać kogoś, kto mógłby przyczynić się do poprawy sytuację, po to by uniknąć ich w przyszłości i usprawnić ich funkcjonowanie. Kontrolowanie władz można uznać za prawo jak i obowiązek wszystkich obywateli.