Zabiegaj o konsumenta – Utrzymywanie korzystnej relacji z klientem

Zbudowanie udanej relacji z klientem to dla firmy długi i trudny proces. Działania stosowane przez przedsiębiorstwa do zintensyfikowania sprzedaży, w dłuższej perspektywie nie zapewniłyby im powodzenia. Długofalowym celem jest stworzenie trwałych i odpornych na promocyjne wyskoki relacji klient-firma.

lojalność

Autor: Morten Liebach
Źródło: http://www.flickr.com
Do tego celu przedsiębiorstwa aktywnie wykorzystują w swych działaniach programy lojalnościowe. Znawcy od marketingu wdrażają „w życie” firmy szereg rozwiązań mających ożywiać i utrwalić powiązanie ze stałym konsumentem. Drobiazgowa analiza wad i korzyści, sondowanie i pytania klientów o ich rzeczywiste problemy oraz wszelkie niedoskonałości służą temu, by firma dalej mogła czerpać zyski i zaspakajać potrzeby klientów.

Plany motywacyjne są mieszanką narzędzi zwyczajowo marketingowych (reklama, viral marketing, promocja) z czynnościami komunikacyjnymi. Te ostatnie wiążą się z zarządzaniem, które stanowi trzon doraźnej reklamy, ale także komunikacji. Przy intensywnej wsparcie sprzedaży panuje zaś przekaz w jedną stronę – łap okazję! chwytaj to! jedyna taka okazja! itp. Warunek komunikacyjny wymaga większego poświęcenia – zarówno czasu, pieniędzy, zdrowia.

Efekty też przychodzą później. Postawienie na specjalistyczne kursy z certyfikatem – a jest ich w sieci na pęczki – nie musi się zwrócić, a już na pewno nie od razu. Kluczowym błędem „motywacyjnego” inwestora jest oczekiwanie szybkiego skoku zysków i uznania klientów za zdobytych. To drugie buduje się latami i nie kończy się na

lojalność

Autor: Robert S. Donovan
Źródło: http://www.flickr.com

wybranej kampanii lojalnościowej. Dużo zależy od motywowania się wewnątrz – poddanie się na początku drogi albo przy kolejnych niepowodzeniach nie pozwoli wyciągnąć wniosków, a kondycja firmy pozostanie taka sama jak nie słabsza.

Motywacyjne programy wiążą się z pragmatycznym wizjonerstwem. Szef firmy, decydującej się na wdrożenie strategicznej, długofalowej „motywacji”, musi zdawać sobie sprawę jak długo i jakie środki program będzie obejmował. Cała kadra, obojętnie czy sklepu, czy firmy deweloperskiej itp. otrzymuje swoiste instrukcje.
Sukcesu nie zbuduje się na sztucznym przekonaniu pracowników, że ich usługi, produkty są dobre, a ty masz je polecać i chwalić. Sukces firmy na zewnątrz jest ściśle powiązany z udanymi relacjami wewnątrz.