
Plany motywacyjne są mieszanką narzędzi zwyczajowo marketingowych (reklama, viral marketing, promocja) z czynnościami komunikacyjnymi. Te ostatnie wiążą się z zarządzaniem, które stanowi trzon doraźnej reklamy, ale także komunikacji. Przy intensywnej wsparcie sprzedaży panuje zaś przekaz w jedną stronę – łap okazję! chwytaj to! jedyna taka okazja! itp. Warunek komunikacyjny wymaga większego poświęcenia – zarówno czasu, pieniędzy, zdrowia.

wybranej kampanii lojalnościowej. Dużo zależy od motywowania się wewnątrz – poddanie się na początku drogi albo przy kolejnych niepowodzeniach nie pozwoli wyciągnąć wniosków, a kondycja firmy pozostanie taka sama jak nie słabsza.
Motywacyjne programy wiążą się z pragmatycznym wizjonerstwem. Szef firmy, decydującej się na wdrożenie strategicznej, długofalowej „motywacji”, musi zdawać sobie sprawę jak długo i jakie środki program będzie obejmował. Cała kadra, obojętnie czy sklepu, czy firmy deweloperskiej itp. otrzymuje swoiste instrukcje.
Sukcesu nie zbuduje się na sztucznym przekonaniu pracowników, że ich usługi, produkty są dobre, a ty masz je polecać i chwalić. Sukces firmy na zewnątrz jest ściśle powiązany z udanymi relacjami wewnątrz.